Socialdemokraterna vill se ökad trygghet i skolan kopplad till #metoo

Hösten 2017 blev startskottet för uppmärksammandet av sexuella trakasserier och ofredanden världen över. Socialdemokraterna i Örebro föreslår nu ett åtgärdspaket mot sexuella trakasserier i skolan kopplat till #metoo.

– Att lära barnen om samtycke och att respektera andra barns fysiska gränser är avgörande för att säkerställa en mer trygg och jämställd framtid. Socialdemokraterna i Örebro vill stärka trygghetsarbetet i skolan genom att se över sexualundervisningen och införa nya temadagar under nästa mandatperiod med #metoo som utgångspunkt, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande och Socialdemokraternas förstanamn i valet.

– När #metoo-rörelsen i veckan överlämnade sju förslag till Jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) fanns en idé om en nationell visselblåsarfunktion under Skolinspektionen dit utsatta elever och skolpersonal kan vända sig för hjälp och för att anmäla skolor där sexuella övergrepp och trakasserier förekommer. En sådan funktion vill vi ska inrättas i Örebro redan från januari 2019, säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd med ansvar för Barn- och utbildningsfrågor och ledande kandidat i valet.

– I morgon fredag är det sex månader kvar till valet och för oss socialdemokrater kommer trygghetsfrågorna i samhället vara centrala. Fler insatser för att öka tryggheten i skolan kommer vi att återkomma till, avslutar Kenneth Nilsson.

Socialdemokraternas förslag:

• Temadagar på grund- och gymnasieskolor med #metoo som utgångspunkt.
  • Översyn av skolornas sexualundervisning. Mer fokus ska ligga på samtycke samt respekt för andras fysiska gränser.
  • ”Visselblåsarfunktion” mot sexuella trakasserier.