Fler ska ha råd att bo i nyproducerade bostäder

Människor ska kunna bo bra i Örebro oavsett ålder eller inkomst. Socialdemokraterna i Örebro går till val på att fler ska ha råd att bo i nyproducerade lägenheter i Örebro.

För oss Socialdemokrater är bostäder viktiga. En ensamstående förälder med ett vanligt jobb ska kunna bo bra. Fler unga ska ha råd att flytta hemifrån, studenter ska få bra bostäder med rimliga hyror och äldre ska ha råd att byta boende oavsett hur mycket pension de har. När allt fler dessutom vill bo i Örebro kommun behöver det byggas ännu fler bostäder. Vi lovar därför att det ska byggas 4000 bostäder under nästa mandatperiod.

Vi har idag besökt fastighetsbolaget Tornet som bygger bostäder i Bettorp med hjälp av investeringsstödet. För en 3:a på 63 kvm blir hyran 7 660 kr/månaden med investeringsstöd, utan investeringsstödet är hyran istället 9 706 kr/månaden.

–       Det är viktigt att vanligt folk får en rimlig hyra oavsett vilket yrke man har. Det har vi sett här idag hos Tornet. För att uppnå det krävs det att det statliga investeringsstödet får finnas kvar, då behövs en Socialdemokratiskt ledd regering. Vi Socialdemokrater vill fortsätta satsa på bostäder, säger Dennis Begic (S) riksdagskandidat Örebro län.

–       Vi behöver bostäder som fler har råd att bo i. När Örebro kommun säljer mark ska en större andel gå till företag som bygger billigare bostäder. Men för att vi ska kunna komma upp i de stora volymerna krävs det ett statligt investeringsstöd, säger Ullis Sandberg (S) kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad.

Detaljerad information om räkneexempel:

2 rok 50 kvm hyra med bidrag 6 443 :-/månad, utan bidrag 8 168:-/månad

3 rok 63 kvm hyra med bidrag 7 660:-/månad, utan bidrag 9 706:-/månad